Dit is de stelling
(Spielman – Hönlinger, Wenen
1929).
Zwart
staat niet best, dat is duidelijk. Het Paard op a5, de Dame en de Toren op c5 en c8 verdedigen
niets en vallen niets aan, de Loper opd5 verdedigt een pion die niet
aangevallen wordt, de Toren op f8 ontneemt zijn Koning een eventueel vluchtveld
en alleen het Paard op e8 lijkt in verdedigend opzicht van nut te kunnen zijn
omdat het de zwarte velden voor de Koning dekt (maar niet dat daarnaast!!). Vreselijk! Geef mij maar Wit. Met
uitzondering van de Toren op e1 zijn al zijn stukken op de zwarte
Koningsstelling gericht. ’t Is dat dat Paard op e8 er staat, anders zou het al
mat in één zijn! Nu is het dus mat in vier. Hoe?
Wat
aan de stelling van Wit vooral opvalt, is de prachtpositie van het Loperpaar.
Die
van b2 beheerst de diagonaal a1-h8, die van d3 loert naar h7. De reikwijdte van de zwarte Loper wordt
beperkt door de eigen Toren, die van de witte door het eigen Paard en de pion
op g6. Van de Toren op e5 zou Wit meer
plezier hebben als Paard f5 niet naast hem stond zodat hij, bijvoorbeeld, activiteit op de
h-lijn zou kunnen ontwikkelen. Tot slot
vragen wij ons nog even af, gelet op het voorafgaande, hoe een mogelijk matbeeld eruit zou kunnen
zien.
Vanwege
Pe8- f6 lijkt mat op h7 er niet in zitten. Met een Dame of een Toren op h8 is het natuurlijk wel mat. Maar hoe krijg
je één van die twee daar? Zo:
1.Pe7+,
Dxe7; (de weg naar de h-lijn
is vrijgemaakt, Loper d3 kijkt nu naar
g6. Wat hinderlijk is, is dat de weg naar h8 wordt geblokkeerd door de pion op
h7. Die moet dus worden opgeruimd ) 2. Dxh7, Kxh7; (nu is de Koning in een penning gelokt :
pion g6 kan niet spelen, dus ook niet slaan) 3. Th5+. Kg8; 4. Th8++
Het
aardige aan dit probleem vind ik dat er in een paar zetten een handvol
tactische thema’s uit Stap 2 en 3 wordt ingezet: vrijmaken van
lijnen/diagonalen,
het
forceren van toegang. lokken, penning. Daarnaast toont het op ondubbelzinnige
wijze aan dat het zeer onvoorzichtig is om , als je de kant uit rokeert van een
gefianchetteerde Loper, die Loper kwijt te raken. Drie velden rondom de Koning
stel je ter beschikking aan je
tegenstander.