Wit bereikt een gewonnen eindspel.
Geef de eerste twee zetten.
Bukic – Marovic, Joegoslavië 1968
Als
Wit wil winnen, zal hij iets moeten ondernemen. (Zou Zwart aan zet zijn, dan
wordt het remise.) Het zal opvallen dat Bukic weinig zetmogelijkheden heeft. De
Koning staat opgesloten op de eerste rij, de pionnen op de Koningsvleugel doen
even niet mee, de d-pion is geblokkeerd door de koning van Marovic en speel je
de pion op a7 op, dan ben je hem kwijt. Het enige stuk waarmee iets zinnigs kan
worden gedaan is dus de Toren. Veel keus heeft die trouwens ook niet: na elke
zet op de d-lijn gaan zijn twee vooruitgeschoven pionnen er aan, zonder dat hij
er iets mee opschiet. Zo blijven er vier velden op de 6
de rij over.
De velden c6 en e6 vallen af (Koning slaat pion en valt Toren aan). Toen waren
er nog twee: b6 en f6. Het goeie
veld vind je al snel als je ziet dat de stelling vol potentiële penningen zit.
Met de zwarte Toren op a7 en de Koning op d7 wint Tf7. Ook zou je kunnen zien dat als je vanuit de
beginstelling meteen Toren f8 zou kunnen spelen, dat ook gewonnen is. Het zal
inmiddels duidelijk zijn dat 1. Tf6 de winnende zet is.
Bijv.:
- Tf6,
Kxd7; 2. Tf8, Txa7; 3. Tf7 , Ke7 ; 3. a8 .
1. Tf6, Txa7, 2. Tf8+, Kxd7; 3.
Tf7
Niet
werkt: 1. Tf6, Kxd7; 2. Tf2, … Zwart
slaat nu niet op a7, maar loopt er met zijn Koning heen.
Oplosklassement:
- Fred 3 punten
- EricL 2½ punt
3,4 Robbie, ErikV 2
punten
5,7 Albert, FrankS, Henk 1 punt