(Schanaposchnikow
– Strekalowski)
(Leningrad 1953)
(Leningrad 1953)
Wit
begint en wint (want maakt er mat van).
Hoewel Zwart de Dame van Wit aanvalt en hoewel hij ook nog dreigt met c4 een kwaliteit te winnen, staan zijn stukken vrij beroerd. Alles wat er op de c-lijn staat, kan niet zetten, de Loper op f6 boft dat er een Dame voor zijn neus staat, maar als ze een stapje opzij doet staat ie toch voornamelijk een eigen Toren in de rug te kijken. Alleen via de h-lijn dreigt Zwart lastig te worden.
En
wat heeft Wit dan? Tja. Wit heeft in
ieder geval een Loper die op de witte velden rondom de Koning is gericht.
Verder heeft ie een Paard dat in één zet aan het strijdgewoel kan deelnemen.,
een Dame die, mits Schnanap. haar niet in laat staan, via b8 of e8 de achterste rij bezetten kan en tot slot
nog een Toren die zowel in voor- als zijwaartse richting uit de voeten kan. Dat
het Wit wordt die mat gaat geven, is dus niet zo verwonderlijk. De vraag is
dus: hoe?
Het
antwoord: door te profiteren van voorkennis. We weten dat het mat moet worden
en om dat te realiseren, moet Wit dwingende zetten doen, dus schaakjes geven.
Hiertoe heeft Wit twee mogelijkheden. Omdat je geen Schnanap hoeft te zijn om
in te zien dat 1. Dxf6+ nergens toe
leidt,
blijft er alleen een Paardzet over. Geven we schaak met 1. Pxf5 of met 1. Pxh5? Natuurlijk met 1.
Pxf5, want zo bestrijken we het vluchtveld h6. Dan zijn er twee
mogelijkheden: de pion slaat of de Koning wijkt naar f8. Wijkt de Koning, 1. .., Kf8; dan volgt: 2. Db8+ en de Dame slaat alle stukken die Zwart ertussen kan
plaatsen om met, naar keuze, 4. Dxd8 of 4. Txd8 mat te zetten. Aannemelijk is dus dat de Koning niet wijkt.
Dan
krijgen we: 1. Pxf5+, gxf5; (en nu
is de g-lijn geopend, dus:) 2. Tg3+; (na 2.
.., Kh8 volgt 3. De8# en na 2. .., Kh6; 3.Dxf6#) 2…Kf8:
En
nu leiden er twee wegen naar Rome. De eerste werd door de clubleden, solo of in
teamverband, gevonden.
3. Dd6+, Le7; 4. Db8+, Pc8; 5. Dxc8+,
Ld8; 6. Dxd8#.
Schanaposchnikow
deed het wat artistieker en maakte daarbij gebruik van zijn machtige Loper op
b3,
3. Tg8+, Kxg8; 4. De8+, Kg7; 5. Dxf7+, Kh6; 6. Dxf6#.
Oplosklassement:
- EricL 7 punten
- EricV +
Joop 4 punten
- Joke + Fred 3 punten
- Albert + Henk, 2 punten